19. invita la Commissione a elaborare norme volte a garantire l'armonizzazione e la coerenza generali per quanto riguarda la regolamentazione in materia di parcheggi e accesso dei veicoli alle zone urbane, la classificazione dei veicoli, le diverse classi di emissioni, la segnaletica stradale, i sistemi di trasporto accessibili ai disabili e le norme tecniche applicabili ai sistemi di trasporto intelligenti, nonché a incentivare ulteriormente le aree pedonali e la protezione delle zone storiche e, in generale, a miglior
are l'ambiente e la mobilità pubblica; fa notare che il
miglioramento della ...[+++] qualità della vita costituisce il fulcro dei Piani di mobilità urbana sostenibile, da cui deriva l'enfasi posta sulla necessità di liberare le città dall'eccessiva congestione del traffico e di progettare aree di parcheggio, al fine di consentire ai pedoni di circolare liberamente e aumentare l'attrattività dei centri cittadini; chiede alla Commissione di sostenere soluzioni strategiche di trasporto pubblico che siano coordinate e integrate al fine di decongestionare le reti di trasporto, le strade urbane e le strade di accesso ai luoghi di lavoro nell'ottica di migliorare la qualità delle vita delle persone e di favorire un migliore equilibrio tra vita professionale e vita privata, aumentando al contempo la produttività; invita inoltre le autori
tà a incrementare l'utilizzo di tecnologie intelligenti quale strumento in grado di risolvere le problematiche connesse alla mobilità urbana, come i sensori satellitari a bordo degli autoveicoli e sistemi di biglietteria intelligente (smart ticketing);
19. roept de Commissie op aan normen te gaan werken met het oog op een algemene harmonisering en samenhang in de regels voor het parkeren en de toegang van voertuigen in stedelijke gebieden, de categorie-indeling van voertuigen, de verschillende uitstootklassen, , de verkeerstekens en -borden, en de technische normen voor intelligente vervoersystemen, en een aanzet te geven voor voetgangerszones en de bescherming van historische gebieden en, in het algemeen, verbetering van het milieu en de mobiliteit van het publiek; brengt i
n herinnering dat het fundament van de plannen voor duurzame stedelijke mobiliteit wordt gevormd door levenskwal
...[+++]iteit, en dat dit met zich meebrengt dat steden moeten worden bevrijd van verkeersopstoppingen en dat er parkeerfaciliteiten moeten worden gepland om te zorgen voor de vrijheid van verkeer van voetgangers en voor de aantrekkelijkheid van de stadscentra; vraagt de Commissie zich te beijveren voor een gecoördineerd, geïntegreerd en strategisch openbaar vervoer, waardoor de vervoersnetwerken, stadsaders en toegangswegen tot werkgebieden worden ontlast, ter verbetering van de levenskwaliteit en aanmoediging van beter evenwicht tussen werk en privéleven, wat ook de productiviteit ten goede komt; verzoekt de autoriteiten eveneens om meer gebruik te maken van slimme technologieën die problemen rond de stedelijke mobiliteit kunnen helpen oplossen, zoals installatie van satellietsensoren in voertuigen, en intelligente tariefstelsels;