2
9. accoglie con favore le norme introdotte di recente che autorizzano
le ragazze saudite delle scuole private a praticare sport, ma si rammarica che queste
norme non si applichino anche alle ragazze delle scuole pubbliche; plaude al numero elevato di laureate, attualmente superiore a quello dei laureati, e incoraggia il governo ad intensificare gli sforzi volti a promuovere l'istruzione femminile; sottolinea tuttavia che, sebbene le donne rappresentino il 57% dei laureati del paese, soltant
...[+++]o il 18% delle donne saudite di età superiore ai 15 anni ha un impiego, uno dei tassi più ridotti al mondo; invita pertanto il governo saudita a rivedere e a riformare il sistema di istruzione femminile al fine di aumentare la partecipazione delle donne nell'economia, di porre maggiormente l'accento sulla promozione delle competenze imprenditoriali e di affrontare le sfide specificamente legate al genere nel contesto normativo, così da migliorare l'accesso delle donne ai servizi pubblici di concessione di licenze commerciali; accoglie con favore il programma di formazione istituito con l'Organizzazione nazionale per la formazione comune, volto a preparare le ragazze all'inserimento nel mercato del lavoro, e sottolinea gli sforzi delle autorità saudite per migliorare la condizione delle ragazze nell'ambito della formazione e ampliare le loro opportunità in nuovi settori, solitamente maschili; 29. verwelkomt de recente wetgeving die het Saoedische meisjes in privéscholen toestaat sport te beoefenen, maar betreurt het dat meisjes in openbare scholen hiervan zijn uitgesloten; is tevens ingenomen met het grote aantal vrouwelijke afgestudeerden, dat tegenwoordig hoger ligt dan het aantal mannelijke afgestudeerden, en spoort de regering aan haar inspanningen te intensiveren om de opleiding van vrouwen te bevorderen; onderstreept echter dat 57 % van de afgestudeerden aan de universiteiten in het land vrouwen zijn, maar dat slechts 18 % van de Saoedische vrouwen boven de 15 jaar een baan hebben, een van de laagste percentages i
n de wereld; roept derhalve de Saoedi ...[+++]sche regering op het onderwijs voor vrouwen te herzien en te hervormen teneinde hun deelname aan de economie te verhogen, meer aandacht te creëren voor het stimuleren van ondernemersvaardigheden en genderspecifieke uitdagingen in de regelgeving aan te pakken om vrouwen gemakkelijker toegang te bieden tot de overheidsdiensten die vergunningen voor bedrijven afleveren; is ingenomen met het onderwijsprogramma dat in samenwerking met de nationale organisatie voor gemeenschappelijke opleiding is ingevoerd en dat erop gericht is meisjes voor te bereiden op de arbeidsmarkt; onderstreept de inspanningen van de Saoedische autoriteiten om de positie van meisjes in het onderwijs te verbeteren en om hun kansen in nieuwe, doorgaans mannelijke sectoren te vergroten;