64. Emphasises the crucial i
mportance of active civil society participation in and contribution to processes of governance and societal transformation, recognising the need to include representatives of women's and minority groups in such processes; strong
ly supports greater engagement with civil society in these processes, both in terms of ever-greater outreach and a stronger emphasis on including the views of civil society in policy-making; welcomes in this respect all
...[+++] the EU programmes that aim at training young professionals and simplifying student exchange programmes for third country nationals as these contribute effectively to the development of civil society; underlines the need for an independent structural and financial support for civil society; considers that, as in the case of the UPR process within the UNHRC, local and international civil society actors should be involved in the Commission's ENP progress reports by delivering separately their own assessment to be added to these reports; welcomes moves towards the establishment of the Civil Society Facility (CSF) and the European Endowment for Democracy, and calls for substantial funding for these in the forthcoming Multi-annual Financial Framework; and insists that, in future, civil society must be engaged so as to contribute directly through an institutionalised ‘civil society monitoring mechanism’; 64. benadrukt het essentiële belang van een actieve deelname en bijdrage van het maatschappelijk middenveld aan bestuursprocessen en maatschappelijke hervormingen, waarbij men erkent dat vertegenwoordigers van vrouwen- en minderhedengroepen bij zulke processen moeten worden betrokken, is er sterk voorstander van om het maatschappelijk middenveld nauwer bij deze processen te betrekken, zowel via een steeds toenemend
e hulpverlening als door sterker de nadruk te leggen op het opnemen van de standpunten van het maatschappelijk middenveld in de besluitvorming; juicht in dit verband alle EU-programma's toe die erop gericht zijn jonge afgestud
...[+++]eerden op te leiden en programma's voor studentenuitwisseling te vereenvoudigen voor burgers van derde landen, aangezien die een doeltreffende bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het maatschappelijk middenveld; onderstreept de behoefte aan onafhankelijke structurele en financiële steun voor het maatschappelijk middenveld; is van mening dat, zoals in het geval van het UPE-proces binnen de VN-Commissie voor de rechten van de mens, lokale en internationale spelers uit het maatschappelijk middenveld betrokken moeten worden bij de ENB-voortgangsverslagen van de Commissie door afzonderlijk hun eigen beoordeling in te dienen die vervolgens bij deze verslagen wordt gevoegd; is ingenomen met de stappen die zijn ondernomen op weg naar de oprichting van de faciliteit voor het maatschappelijk middenveld en het Europees Fonds voor de Democratie, en verzoekt om daarvoor aanzienlijke middelen vrij te maken in het volgende meerjarig financieel kader; dringt erop aan dat in de toekomst het maatschappelijk middenveld in staat moet worden gesteld om rechtstreeks een bijdrage te leveren via een geïnstitutionaliseerd „controlemechanisme van het maatschappelijk middenveld”;