d) coinvolgere nella sua strategia energetica e climatica il settore dei trasporti, che per il 96% dipend
e dal petrolio ed è responsabile del 30% delle emissioni nell'UE; definire come obiettivo assoluto dell'UE una riduzione del 30% delle emissioni di gas ad effetto serra imputabili al settore dei trasporti entro il 2020, in linea con gli obiettivi dell'UE nel quadro del protocollo di Kyoto; ridurre dell'1% annuo, nel quadro della ripartizione m
odale, la parte dei modi di trasporto che producono elevati livelli di gas serra, ad
esempio au ...[+++]tomobili, veicoli industriali e aerei, a favore di modi di trasporto più ecologici, come la ferrovia e i trasporti sostenibili per via navigabile; attuare misure intese ad evitare i trasporti e aumentare l'efficienza energetica dei modi di trasporto, in particolare imponendo un limite medio vincolante di 120g di CO2/km per i nuovi veicoli del parco automobilistico dell'UE entro il 2012, vale a dire esattamente quello che l'industria automobilistica promise - senza peraltro riuscire a realizzare -volontariamente nel 1998, che potrebbe essere associato allo scambio di quote di emissioni tra produttori; realizzare, successivamente, un ulteriore incremento dell'efficienza, pari al almeno 10g di CO2/km ogni due anni; internalizzare i costi sociali e ambientali nel prezzo del carburante ed eliminare le sovvenzioni e le esenzioni fiscali ingiuste, in particolare per il settore dell'aviazione, ed imporre un'imposta sul kerosene per far si che i singoli modi di trasporto godano delle stesse condizioni; d) in de communautaire energie- en klimaatstrategie de vervoerssector aan te pakken, die voor 96% afhank
elijk is van olie en verantwoordelijk voor 30% voor de emissies in de EU; als absolute doelstelling een vermindering van de broeikasgasemissie door de vervoerssector in de EU met 30% in 2020 vast te stellen, hetgeen aansluit bij de Kyoto-doelstellingen van de EU; een jaarlijkse verschuiving met 1% in de modal split vast te stellen van vervoerswijzen met een hoge uitstoot van klimaatgassen, d.w.z. auto's, vrachtwagens en vliegtuigen, naar milieuvriendelijker vervoerswijzen, zoals vervoer per spoor en duurzaam vervoer over water; maat
...[+++]regelen uit te voeren ter voorkoming van vervoer en ter verhoging van de energie-efficiency van de verschillende vervoerswijzen, met name door vanaf 2012 een bindende beperking van de CO2-uitstoot van nieuwe auto's tot 120 gram/km als gemiddelde voor het EU-wagenpark op te leggen, hetgeen precies is wat de auto-industrie in 1998 door middel van vrijwillige zelfverplichting heeft beloofd - en niet heeft bereikt - en hetgeen gecombineerd kan worden met handel in emissiequota tussen de fabrikanten; dringt erop aan vervolgens om de twee jaar de efficiëntie met ten minste 10 gram CO2/km te verbeteren; de maatschappelijke en milieukosten in de brandstofprijs te internaliseren en een eind te maken aan oneerlijke subsidies en belastingvrijstellingen, met name voor de luchtvaartsector, en een kerosineheffing in te voeren, zodat gelijke randvoorwaarden worden gecreëerd voor de diverse vervoerswijzen;