Molte sono le iniziative predisposte a tal fine, secondo le seguenti direttrici: - miglior
are l'accessibilità della legislazione: per il 1996 è in part
icolare prevista la revisione della normativa in materia di medicinali veterinari e quella in materia di trattori agricoli; è inoltre prevista la codificazione delle direttive in materia di macchine, norme e regolamentazioni tecniche, concimi, licenziamenti collettivi, sostanze e preparati pericolosi, nonché la codificazione dei regolamenti relativi alle OCM zucchero ed al finanziament
...[+++]o della PAC; - razionalizzare l'assetto legislativo. Ad esempio: esame generale della strategia in materia di rifiuti; proposta quadro nel settore idrico (gestione integrata); seguito dato al libro verde "diritto alimentare"; inquadramento orizzontale degli aiuti di Stato al fine di sostituire gli attuali quadri nei settori dell'industria automobilistica, delle fibre sintetiche e dei tessili; - alleggerire gli oneri amministrativi e altri oneri indotti dalla legislazione. Ad esempio: semplificazione della direttiva riguardante l'immissione sul mercato dei prodotti fitofarmaceutici (assoggettamento di alcuni prodotti antiparassitari ad una procedura "fast track" unica); revisione delle soglie attuali e delle clausole di rinvio previste dal regolamento sulle concentrazioni; semplificazione delle regole di origine PECO, EFTA e "Paesi mediterranei"; promozione dell'impiego di fonti amministrative a fini statistici; - ampliare la gamma degli strumenti disponibili, in particolare attraverso approcci alternativi alla legislazione. Ad esempio: seguire un approccio nuovo non regolamentare in materia di contabilità; apprestamento di contesti che consentano la conclusione di accordi volontari con l'industria ai fini della protezione dell'ambiente, o la riscossione di prelievi ed imposte "verdi" negli Stati membri; - facilitare l'applicazione della normativa sia attraverso un'opera di decentramento (per esempio: informazione sulla cooper ...Vele voorgenomen acties dragen ertoe bij, aan de hand van onderstaande principes : - vergroting van de toegankelijkheid van de wetgevingen. In 1996 zal
met name worden overgegaan tot herschikking van de wetgevingen betreffende diergeneesmiddelen en landbouwtrekkers, en tot codificatie van de richtlijnen inzake machines, normen en technische voorschriften, meststoffen, collectief ontslag, gevaarlijke stoffen en preparaten, en van de verordeningen inzake de GMO suiker en de financiering van het GLB; - rationalisatie van het wetgevingskader: bij voorbeeld : algemeen onderzoek van de strategie inzake afvalstoffen, kadervoorstel betreffende
...[+++]water (geïntegreerd beheer); follow-up van het groenboek "levenmiddelenrecht"; horizontale kaderregeling voor de steunmaatregelen van de Staten ter vervanging van de huidige kaders in de sectoren automobielindustrie, synthetische vezels en textiel; - verlichting van de administratieve en andere lasten die voortvloeien uit de wetgeving: bij voorbeeld : vereenvoudiging van de richtlijn betreffende het in de handel brengen van phytofarmaceutica (onderwerping van bepaalde bedrijfsmiddelen aan één enkele "fast track"-procedure); herziening van de huidige drempels en verwijzingsclausules vervat in de verordening betreffende concentraties; vereenvoudiging van de oorsprongsregels "LMOE en EVA" en "Middellandse-Zeelanden"; stimulering van het gebruik van administratieve bronnen voor statistische doeleinden; - uitbreiding van het beschikbare instrumentarium, met name door ontwikkeling van alternatieve benaderingen naast de wetgeving: bij voorbeeld : toepassing van de nieuwe benadering buiten het kader van de regelgeving inzake boekhouding; ontwikkeling van kaders voor het afsluiten van vrijwillige overeenkomsten met de industrie inzake de bescherming van het milieu en met het oog op de "groene" heffingen en belastingen in de Lid-Staten; - vergemakkelijking van de toepassing van de wetgeving door een gedecentraliseerde benadering (voor ...