3. accoglie con favore l'avvio dei negoziati per un nuovo accordo interistituzionale sul tema "Legiferare meglio"; ritiene che l'accordo dovrebbe portare ad aumentare la qualità redazionale degli atti legislativi della Commissione, a perfezionare la valutazione d'impatto dei progetti di atti legislativi, compresa la valutazione d'impatto
economica, sociale, ambientale e quella legata alle PMI, e, ove del caso, a preferire i regolamenti alle direttive, in conformità dei principi di sussidiarietà e di proporzionalità; si aspetta che la Commissione tratti allo stesso modo i due rami dell'autorità legislativa, in termini di informazioni e
...[+++]documentazione fornite nel corso del processo legislativo; si aspetta un maggiore impegno per garantire un'adeguata consultazione interistituzionale, un pieno seguito alle proposte e alle raccomandazioni del Parlamento, nonché la presentazione di motivazioni dettagliate ogniqualvolta si preveda il ritiro di una proposta; ricorda che la programmazione pluriennale, concordata tra le tre istituzioni, dovrebbe rappresentare il quadro del programma di lavoro annuale e costituire la base delle discussioni su un dato programma di lavoro annuale; ribadisce la sua opinione secondo cui una migliore legiferazione non dovrebbe essere vista come uno strumento per rendere meno prioritari settori che rientrano nelle competenze dell'UE e le decisioni politiche nell'ambito del processo decisionale democratico dovrebbero prevalere sulle valutazioni tecniche; 3. is ingenomen met de start van de onderhandelingen over een nieuw interinstitutioneel akkoord over beter wetgeven; is van mening dat dit moet leiden tot een hogere kwaliteit van de wetteksten van de Commissie, een verbetering van haar effectbeoordeling van ontwerpwetgeving, waaronder economische, sociale, milieu- en kmo-gerelateerde effectbeoordelingen, en, in voorkomend geval, het gebruik van verordeningen in plaats van richtlijnen overeenkomstig de beginselen van subsidiariteit en evenredigheid; verwacht van de Commissie dat zij de twee takken van de wetgevende autoriteit gelijk behandelt wat betreft de informatie en documentatie die in de loop van de wetgevingsprocedure ter beschikkin
g worden gesteld; v ...[+++]erlangt een grotere inzet voor het waarborgen van een passende interinstitutionele raadpleging, voor een volledige follow-up van de voorstellen en aanbevelingen van het Parlement, en voor het overleggen van gedetailleerde rechtvaardigingen voor iedere voorgenomen intrekking; herinnert eraan dat de meerjarige programmering, die door de drie instellingen wordt overeengekomen, een kader moet bieden voor het jaarlijkse werkprogramma en de basis moet vormen voor de discussies over het specifieke jaarlijkse werkprogramma; herinnert aan zijn standpunt dat betere regelgeving niet mag worden beschouwd als een instrument om beleidsterreinen die binnen het kader van de bevoegdheden van de EU vallen prioriteit te ontnemen, en dat politieke besluiten die zijn genomen binnen het democratisch besluitvormingsproces zwaarder moeten wegen dan technische beoordelingen;