11. osserva che sono identificabili, nei vari Stati membri, molte buone prassi che mostrano gli eccellenti risultati raggiunti dalle imprese cooperative in termini di crescita, occupazione, tassi di sopravvivenza e nuove start-up, ad esempio il sistema di "pagamento unico" (pago unico ) in Spagna, la legge Marcora in Italia - che consente di finanziare la costituzione di nuove cooperative tramite le indennità di disoccupazione - le "cooperative di occupazione e impresa" di Francia, Svezia e Belgio; richiama inoltre l'attenzione sui gruppi volontari di cooperative, anche di grandi dimensioni, in settori quali l'industria, l'agricoltura, la distribuzione, la finanza, la R&S e l'istruzione superiore; osserva che la società cooperativa, ispir
ata ad ese ...[+++]mpio alla società fiduciaria britannica (trust company ), può anche rappresentare un efficiente modello di buona governance per le associazioni sportive professionistiche o semi-professionistiche, favorendo la stretta partecipazione dei principali interessati – i tifosi – nella gestione dei club (professionistici o meno); invita la Commissione a esaminare in maniera approfondita tali buone prassi e a valutare l'opportunità di inserirle nel quadro delle politiche europee a favore delle imprese; 1
1. merkt op dat er in de verschillende lidstaten talrijke goede praktijken bestaan die tekenend zijn voor de uitstekende resultaten die coöperatieve ondernemingen hebben neergezet op het gebied van groei, werkgelegenheid, bedrijfsoverleving en bedrijfsstarts, zoals het systeem van "eenmalige betaling" (pago único) in Spanje en de wet-Marcora in Italië, die helpen de oprichting van nieuwe coöperaties te financieren met werkloosheidsuitkeringen, en de "coöperaties voor werkgelegenheid en bedrijvigheid" in Frankrijk, Zweden en België; wijst voorts op groepen van afzonderlijke coöperaties die op vrijwillige basis grote bedrijvenconcerns kunnen vormen die secto
...[+++]ren beslaan als industrie, landbouw, distributie, financiën, O&O en onderwijs op hoog niveau; merkt op dat de coöperatieve vennootschap, bijvoorbeeld naar het model van de Britse trust, ook een efficiënt model kan zijn voor goed bestuur van (semi)professionele sportorganisaties, dat tegelijk een nauwe betrokkenheid mogelijk maakt van de belangrijkste stakeholders – de supporters – bij het beheer van een (prof)club; verzoekt de Commissie deze goede praktijken grondig te onderzoeken en te overwegen of zij kunnen worden opgenomen in bedrijfsvriendelijke EU-beleidsmaatregelen;